Brent Hallard
Sydney (Australië), 1957
Brent Hallard (1957) laat zich inspireren door ruimtes en geometrische vormen en manipuleert zowel het beeld als de opstelling van objecten om de beschouwers en hun perceptie uit te dagen. Zijn abstracte werk is minimalistisch en verkent de monochromatische expressie. Hij beperkt zich tot het minimalisme. Het veelvuldige gebruik van driehoekige en rechthoekige vormen maakt zijn werk zeer herkenbaar.
Meestal maakt Hallard dingen op een bepaalde schaal om ze te laten eindigen in een compleet andere. Vaak ziet hij het definitieve werk zelf niet terug. In zijn atelier neemt hij de tijd om uitgebreid te experimenteren en te reflecteren. Hallard is niet zo van de categorieën, hij wil geen etiket opgeplakt krijgen, maar blijft liever flexibel. ‘Wat ik maak is simpel en dat wil ik graag zo houden.’ Hij werkt zoals hij praat: zo eenvoudig mogelijk. Hij mag graag labels aan de kaak stellen en beschouwt het zoeken naar simpeler en effectievere of directere manieren als een uitdaging. Hij vindt het prettig werken met die balans.
Voor Openlucht Museum De Lakenhal maakt Hallard een muurschildering die zich beweegt tussen het platte en 3-dimensionale vlak.
In 1990 ontving Hallard zijn Bachelor of Fine Arts en in 1992 zijn Master of Arts van de University of New South Wales. Hij doceert aan het San Francisco Art Institute en het California College of the Arts. Hij is tevens werkzaam als curator en onderhoudt een blog met dialogen met kunstenaars. Visual Discrepancies.
Brent Hallard werd in 1957 geboren in Australië en woont momenteel in San Francisco. He nam deel aan Formal Watercolor, Museum Waterland, Purmerend, Territory of Abstraction, Pentimenti Gallery, Philadelphia (VS), Doppler Shift, New Art Center, New Jersey (VS), Hard-Edge Abstraction, Richard F. Brush Art Gallery, St. Lawrence University, New York (VS), KOBE BIENNALE 2011, Kobe (Japan), Sugarmountain 2, Galerie van den Berge, Goes, Gifting Abstraction, Soho20 Chelsea Gallery, NY, NY, 1st International Festival of Non-Objective Art Pont de Claix, Grenoble (FR) Plane Speaking, McKenzie Fine Art, NY, NY, Informal Relations, Indianapolis Museum of Contemporary Art (IMCOCA) (VS) en Recent Movements in Non-objective Art, Reuten Galerie, Nederland. Hij was recentelijk als curator betrokken bij 2014 Unbounded SF, Root Division, 2013 Dripping Color Amazement, Galerie Oqbo, Berlijn, 2011 A Romance of Many Dimensions, Brooklyn Artists Gym, NY en 2010 Touch + Paris, ParisConcret.