Gracia Khouw
Delft, 1967
Het werk van beeldend kunstenaar Gracia Khouw (1967) bestaat uit schilderijen, muurschilderingen en (digitale) prints. Met haar werk verkent ze taal, zowel visueel als akoestisch, en laat ze zich inspireren door visuele data en symbolen uit het dagelijks leven, zoals billboards, advertenties en pictogrammen. Ze creëert minimale arrangementen waarmee ze onze interpretatie van letters en hun symbolische betekenis op zijn kop zet. Zoals een woord zijn betekenis gaat verliezen wanneer het lang genoeg herhaald wordt, zo laat de kunstenares beelden zweven tussen abstracte ontwerpen en herkenbare letters en symbolen.
In haar werken weet Khouw de grafische kracht van tekst en tekens te versterken en gelijktijdig betekenis te verhullen. Het alfabet is voor haar een tekensysteem van horizontalen, verticalen, diagonalen en rondingen. Deze tekens krijgen in uitwerking heldere, precieze vormen, meestal uitgevoerd in signaalkleuren. Voor haar composities met letters, lettertekens en tekens maakt ze gebruik van strikte ordeningsprincipes, zoals symmetrie en rastervorm, beeldrijm of fragmentaties. Khouws werken zijn een vorm van visuele poëzie waarin klank een belangrijke rol speelt.
Khouw is veelvuldig internationaal te zien geweest tijdens belangrijke exposities: Visual Arts Center of New Jersey (US), RAW Art Fair in Rotterdam. Haar werk is wereldwijd aangekocht voor particuliere collecties. Ze is resident van ISCP New York (US) en van het Frans Masereel Center, Kasterlee, België. Gracia Khouw bezocht Academy the Arts Rotterdam (thans Willem de Kooning Academy) en de Academie voor Industrieel Design Eindhoven.