Marije Vermeulen
Delft, 1976
Marije Vermeulen (1976) maakt schilderijen, installaties en muurschilderingen waarin een helder, fris kleurgebruik opvalt. Haar speelse stijl is beïnvloed door zowel Pop Art als De Stijl.
Vermeulens werkwijze is constructivistisch; ze stapelt, kantelt en schuift vormen, blokken en vlakken op en naast elkaar. Ze gebruik daarbij basisvormen zoals vierkant, driehoek en cirkel en afgeleide vormen zoals streeppatronen, die te herkennen zijn in gestileerde arceringen. De strakke vlakverdeling, vorm- en kleurencombinaties van Vermeulens composities hebben hun oorsprong in mode, tijdschriften en design, maar ook in de natuur.
Haar abstracte werken zijn het resultaat van een uitvoerig ontwerpproces in schetsen. Handelingen zoals meten, halveren, kantelen, herhalen en verplaatsen gaan bij haar hand in hand met een associatief kleurgebruik in speelse variatie, en leveren een beheerst en tegelijkertijd spontaan beeld op. De bronnen van waaruit kleur en vorm ontstaan zijn opvallend romantisch: wuivende palmbomen, zonsondergangen, tropisch gekleurde bloemen en strandhuizen.
Marije Vermeulen studeerde aan de kunstacademies van Den Bosch en Arnhem. Zij nam deel aan groepstentoonstellingen met de Nederlandse kunstenaars die onderdeel zijn van Openlucht Museum De Lakenhal. 100 jaar ná De Stijl, zoals Jan van der Ploeg, Linda Arts en Henriëtte van ‘t Hoog. Samen met Guido Nieuwendijk richtte zij in 2011 Temporary Artspace of Dutch Abstracts (TADA) op. TADA intervenieert in andere bestaande ruimtes.
Vermeulen nam deel aan: Raid Projects Los Angeles (VS), Kunsthal KAdE Amersfoort, Soil Gallery Seattle (VS), Tiefgarage Keulen (DE), ParisCONCRET Paris (FR), RE-Rotterdam, INDEX Melbourne (AUS), Post-Museum Singapore (SG), adhoc raum Bochum (DE) en SNAP projects in Lyon (FR).