PERSBERICHT


Museum De Lakenhal verrast met PARELEN in kunst, natuur & dans

14-09-2012

Een hap lucht, een duik onder water, sferisch blauw en dan een overweldigende hoeveelheid parels. Vanaf 16 september verrast Museum De Lakenhal in Leiden met PARELEN in kunst, natuur & dans: een unieke en grensoverschrijdende tentoonstelling. PARELEN werd in opdracht van Museum De Lakenhal samengesteld door gastcurator en choreograaf Karin Post. Premières van dansfilms van Het Nationale Ballet, Peter Delpeut l LeineRoebana, Natalia Horecna, Jiři Kilián en Michael Schumacher maken deel uit van PARELEN, evenals nieuw werk van Marijke van Warmerdam en een spectaculaire installatie van Rob Birza. Kunst, dans en natuurhistorie worden gecombineerd in een tentoonstelling over de parel als bron van verbeeldingskracht. Museum De Lakenhal wordt het toneel van een onvergetelijk Gesamtkunstwerk.

Verhaal van de parel
Het idee voor PARELEN ontwikkelde Post tijdens een reis door Australië in 2001. De met witte stippen beschilderde, donkere lichamen van Aboriginaldansers herinnerden haar aan dansfiguren uit de motion capture-techniek. Met behulp van deze techniek worden menselijke bewegingen vertaald in computeranimaties, waarvan voorbeelden te zien zijn in de tentoonstelling. Op zaal wordt het verhaal van de parel in tien scènes verteld. Het leven van parelduikster Siluce, beschreven door toneelschrijver Rob de Graaf en op de audiotour meeslepend verteld door acteur Pierre Bokma, vormt hierbij de rode draad. Van de warme stranden van de Stille Zuidzee wordt Siluce door het stromende water meegevoerd naar de koude Noordelijke stranden. De reis is een metafoor voor de route van Zuid naar Noord, van warm naar koud, van sprookje naar realiteit, van natuur naar cultuur. Een kleurenschema van kunstenaar Peter Struycken, dat verloopt van warm zeegroen naar koel donkerblauw, vormt de visuele basis van de tentoonstelling. Yannis Kyriakides verzorgt als muzikaal leider de muziek en soundscapes van de tentoonstelling.

Een museale choreografie
PARELEN is een vernieuwende, museale choreografie waarin uiteenlopende disciplines (dans, film, beeldende kunst, muziek, literatuur, etnografica, kunstnijverheid) verbindingen met elkaar aan gaan. PARELEN vormt zo de basis voor een compleet nieuwe museumbeleving. Terwijl het verhaal zich in iedere zaal verder ontvouwt, verwateren de grenzen tussen museumbezoeker, luisteraar en publiek. De objecten, films en installaties uit PARELEN gaan een verbinding aan met de monumentale ruimtes van Museum De Lakenhal. Bruiklenen van onder meer Naturalis Biodiversity Center en het Museum Volkenkunde in Leiden worden getoond naast voorwerpen uit de eigen collectie van Museum De Lakenhal.

Pronkstukken
Al bij de oude Egyptenaren en Romeinen was de parel als zeldzaam natuurjuweel favoriet. Eeuwen later zouden rijke kooplieden parels vanuit verre oorden mee naar huis nemen om ze daar op hun Hollandse kledij te dragen of als pronkstuk in rariteitenkabinetten op te nemen. Toen in de 19de eeuw voor het eerst kunstmatige zoetwaterparels gekweekt werden, nam de exclusiviteit af en werden parels van een product voor de allerrijksten tot een luxegoed voor een breed publiek.

Vanitas en Barbie
Zuiverheid, lust, ijdelheid en schoonheid: vanwege hun symboliek spreken parels al eeuwenlang tot de verbeelding van kunstenaars. Op David Bailly’s Vanitas met portret van een jonge schilder (1651) ligt een parelsnoer nadrukkelijk op de voorgrond. Niet alleen op geschilderde stillevens van oude meesters zijn parels terug te zien, ook in de moderne kunst duiken ze regelmatig op. Marlene Dumas siert haar Barbie (1997) met parelen en Erwin Olaf laat ze in Pearls (1986) overvloedig uit de mond van zijn model golven. De brede oriëntatie op kunstdisciplines en geschiedenis maakt van Museum De Lakenhal een pionier op tentoonstellingsgebied en van PARELEN een niet te missen ervaring.

Karin Post
Danseres en choreografe Karin Post realiseert voorstellingen, televisiefilms, exposities en debatten waarin steeds de ontmoeting tussen verschillende kunstdisciplines centraal staat. In 1992 ontving zij de aanmoedigingsprijs van Stichting Dansersfonds voor de voorstelling True Colour, waarvoor zij samenwerkte met choreograaf Hans van Manen en beeldend kunstenaar Peter Struycken. Post maakte onder meer de televisiefilm l'Aubette, la grande salle des Fêtes (VPRO 1996), is curator voor kunstinstellingen en docent. In 2011 verscheen bij uitgeverij Pels & Kemper haar boek Soupez! Soupez! over de relatie tussen werk en eten en de kunst van het genieten.

Publieksactiviteiten
Bij de tentoonstelling worden live dansperformances, lezingen en andere publieksactiviteiten georganiseerd. Daarnaast wordt het publiek uitgenodigd om online persoonlijke verhalen over parels of de tentoonstelling te delen. Bijzondere erfstukken, toepasselijke gedichten en onbeantwoorde vragen vormen zo een levendige aanvulling op wat er te zien is in het museum. Voor kinderen is er gratis een speciale PARELEN kijktocht beschikbaar.

Publicatie
Bij de tentoonstelling is een publicatie in de vorm van een cahier verschenen, dat voor € 10,00 verkrijgbaar is in de museumwinkel.

PARELEN in kunst, natuur & dans met o.a.:
Choreografie & Dans:
Peter Delpeut, Emio Greco l PC, Natalia Horecna, Altin Kaftira, Jiři Kilián, LeineRoebana, Hans van Manen, Het Nationale Ballet, Karin Post, Michael Schumacher e.a.

Beeldende Kunst: David Bailly, Maura Biava, Rob Birza, J.C. Boom, Felix van Cleeff, Rineke Dijkstra, Marlene Dumas, Yvonne Fontijne, Conny Groenewegen, Koen Hauser, Scarlett Hooft Graafland, Jiři Kilián, Fransje Killaars, Kinke Kooi, Daniëlle Kwaaitaal, Erik van Lieshout, Joep van Lieshout, Erwin Olaf, Jan Steen, Berend Strik, Peter Struycken, Claire Verkoyen, Marijke van Warmerdam, Lee Eun Young, Marinke van Zandwijk

Bruiklenen Amsterdam Museum, collectie Rob Birza, Centraal Museum, Christie’s, Eye Film Instituut Nederland, NTR Podium, Museum Speelklok, Museum Volkenkunde, Naturalis Biodiversity Center, Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed

Bijdragen Johan Ambaum & Anne van der Zwaag, Guus Janssen, K. Michel & Dirk Vis

Audiotour | Scenario: Rob de Graaf, Stem: Pierre Bokma Productie: Imagineear & Koninklijk Conservatorium Den Haag

Audiovisueel | Soundscapes: Koninklijk Conservatorium Den Haag o.l.v. Yannis Kyriakides Productie dansfilms l montage audiovisueel: Selfmadefilms Amsterdam

Noot voor de redactie: Museum De Lakenhal maakt beeldende kunst, kunstnijverheid en geschiedenis in Leiden toegankelijk voor een breed publiek om het te inspireren en bij te dragen aan zijn ontwikkeling. Grote meesters als Rembrandt, Jan Steen, Theo van Doesburg en Erwin Olaf zijn in het museum te bewonderen.

Meer informatie:
Minke Schat l Milou van Oene, afdeling Publiek Museum De Lakenhal, Tel. 071 5165 360 of via pr@lakenhal.nl

Museum De Lakenhal, Oude Singel 28-32, Leiden www.lakenhal.nl

Informatie
Afdeling Publiekszaken

Beeldaanvraag
Voor het gebruik van beeldmateriaal van objecten uit de collectie dient u, zowel privé als voor commerciële toepassingen/websitegebruik, toestemming en reproductierechten aan te vragen bij Museum De Lakenhal. Voor een optimale service, adviseren wij dit verzoek minimaal twee maanden van te voren in te dienen.

Beeldmateriaal in de vorm van een digitaal bestand en/of reproductierechten kan worden aangevraagd door het fotobestelformulier (MS-Word bestand) te downloaden, in te vullen en op te sturen naar postbus@lakenhal.nl. Hierop zullen wij uw aanvraag in behandeling nemen. Zie de prijslijst voor informatie over kosten en voorwaarden.
Lage resolutie bestanden die gebruikt zullen worden voor educatie, studiedoeleinden of werkstukken kunnen kosteloos geleverd worden. Deze bestanden zijn niet geschikt voor professioneel drukwerk.

Nota bene: Voor de meeste objecten is voor publicatie geschikt beeldmateriaal beschikbaar. Het kan echter voorkomen dat de door u gevraagde afbeelding niet in hoge resolutie aanwezig is. Het is op dit moment niet mogelijk het object op korte termijn uit het depot te halen, op te stellen en te laten fotograferen. De mankracht en faciliteiten die we hebben, worden momenteel volledig ingezet voor het inhalen van achterstanden op het gebied van collectiemanagement. Dit naast onze dagelijkse programmering en openstelling voor publiek. Naar verwachting zijn de achterstanden in 2014 ingehaald en is onze collectie via de website voor publiek ontsloten. Met de inhaalslag beogen we in de toekomst een optimale publieke service te kunnen verlenen.