Preparations, 2009

Roy Villevoye

De ontmoeting met deze onbekende persoon trekt alle betekenisregisters open. Wie is deze man en waar komt hij vandaan? Waarom houdt hij een houten kruis in zijn handen? En waarom staat hij hier in het museum, om door ons zo minutieus, op het onbehoorlijke af, bekeken te worden? Roy Villevoye maakt behalve beelden ook installaties, foto’s, videowerken en schilderijen. In zijn oeuvre staat de wederzijdse interesse in andere culturen centraal en de verwarring en fascinatie die daarvan het gevolg zijn. In 1992 bezocht Villevoye voor het eerst Nieuw Guinea. Het westelijk deel daarvan was tot 1962 een Nederlandse kolonie. Het waren overwegend Nederlanders die door missie en zending de kerstening van de bevolking ter hand namen. Daarmee verdwenen veel van de oorspronkelijke, magische rituelen. Ze kregen een nieuwe vorm in lokale interpretaties van het christelijke geloof. Ook in de 15de en 16de-eeuwse kunst die in deze zaal te zien is, draait alles om religieuze voorstellingen. De drieluiken van Cornelis Engebrechtsz en Lucas van Leyden boezemen door hun grote formaat en magische voorstellingen ontzag in. Ze hielden de 16de-eeuwse mens op het christelijke spoor, door hen te herinneren aan hun levenscyclus en lotsbestemming. Diezelfde christelijke symboliek en levensvragen spelen een rol in het beeld van Roy Villevoye. Zo maakt dit beeld ruimte voor nieuwe interpretaties van de Lakenhalcollectie.

Multimedia

Images for this object are not available for download due to copyright restrictions. For more information please contact us.