Home

18 december 2018

Museum De Lakenhal lanceert Rembrandtpalet

Museum De Lakenhal lanceert een nieuw Rembrandtpalet in samenwerking met ontwerpersduo Maarten Kolk & Guus Kusters en KEIMverf. Kolk & Kusters kreeg de opdracht een Rembrandtpalet te ontwerpen voor de collectiezalen van het vernieuwde museum. Het palet is geproduceerd met minerale verf van KEIM. Het museum wil heden en verleden verbinden en voegt daarom graag eigentijdse perspectieven toe aan de historische presentatie.

Nu de verbouwing en restauratie van Museum De Lakenhal afgerond is, begint de finale fase van interieurbouw en herinrichting. Het kleurenpalet van Kolk & Kusters, dat geïnspireerd is op het pigmentgebruik van de in Leiden geboren en getogen schilder Rembrandt Harmensz. van Rijn, past naadloos bij het museum en haar geschiedenis. Het bedrijf KEIM, een verffabrikant met een lange geschiedenis die uitzonderlijke minerale verf produceert, bleek de perfecte partner. Door deze bijzondere samenwerking vertellen de kleuren van de collectiezalen straks ook het verhaal van Museum De Lakenhal.  

Rembrandtpalet

In het vernieuwde museum, wordt anno 2019 ‘het collectieve geheugen van Leiden’ beheerd en getoond. Er worden verhalen verteld, van middeleeuwen tot nu, op basis van Leidse bronnen, waarbij heden en verleden worden verbonden. Eén van de kernverhalen vertelt over Rembrandt en de Gouden Eeuw. In het verlengde daarvan ontwikkelden Kolk & Kusters aan een actuele toepassing met KEIM verven. 

Rembrandt zette zijn eerste verfstreken in Leiden, waar zijn talent tot wasdom kwam. Hij ontwikkelde een rijk kleurenpalet op basis van slechts twaalf pigmenten. Door verschillende lagen aan te brengen had hij uiteindelijk de beschikking over een eindeloze hoeveelheid kleuren. Guus Kusters: ‘In de zeventiende eeuw kon je niet iedere kleur in een tube kopen. Het scala was heel beperkt en je moest verf in lagen over elkaar heen schilderen om tot rijke kleuren te komen. Rembrandt werkte vanuit midden tonen, waar hij een semi-transparante andere kleur overheen zette, en dan weer een andere kleur totdat hij de juiste kleurtoon bereikt had.’ Het nieuwe palet geïnspireerd op Rembrandts kleurgebruik voor Museum De Lakenhal bestaat uit kleuren die in deze traditie uit verschillende lagen zijn opgebouwd.

Meta Knol, directeur Museum De Lakenhal: ‘Tijdens de restauratie van het oude gebouw troffen we 17e-eeuwse pigmenten aan. In diezelfde periode werkten we met Kolk & Kusters aan een ander project, het RembrandtLAB. De resultaten daarvan sloten zo goed aan dat het een logische stap was om hen te vragen een Rembrandtpalet voor de collectiezalen te ontwikkelen. Dit kleurenpalet versterkt het historische gevoel in het oude gebouw en is tegelijkertijd volstrekt eigentijds. De gelaagde kleuren gaan heel subtiel in dialoog met de het verleden van de 'Laecken-Halle' én met de tentoongestelde objecten. De producten van KEIM, een matte mineraalverf op natuurlijke basis die een heel mooie tactiele uitstraling heeft, bleken de perfecte match. Saillant detail: de verf van KEIM heeft net als bij Rembrandt een basis van twaalf kleuren’.

Vernieuwd museum

Het resultaat is vanaf de heropening op 20 juni 2019 te zien. Het Rembrandtpalet is toegepast in alle collectiezalen die gewijd zijn aan de verzamelingen van beeldende kunst, kunstnijverheid en geschiedenis van Museum De Lakenhal.    Museum De Lakenhal heeft tien kunstenaars en ontwerpers gevraagd om in het kader van restauratie en uitbreiding een opdracht te realiseren, als bijdrage aan de museale vernieuwing. Zo worden innovatieve wandbespanningen, eigentijdse glas-in-loodramen en hedendaagse wandtapijten aan het gebouw toegevoegd.

Kolk & Kusters

Sinds 2009 werken Maarten Kolk (1980) en Guus Kusters (1979) samen. Daarvoor studeerden ze beiden aan de Design Academy in Eindhoven. Eerder werkte dit ontwerpersduo al aan het RembrandtLAB; in opdracht van Museum De Lakenhal, Museum Het Rembrandthuis in Amsterdam, Leiden Marketing en Cultuurfonds Leiden onderzocht Kolk & Kusters hoe kleur- en pigmentgebruik, grondstoffen, recepturen en kleurbeleving van Rembrandts werk reproduceerbaar kunnen worden gemaakt. Het onderzoek voor het RembrandtLAB werd uitgevoerd tijdens een werkperiode in het Europees Keramisch Werkcentrum, in samenwerking met experts van het Rijksmuseum.  

KEIM

KEIM is met name een expert op het gebied van museuminterieur. Eerder waren zij verantwoordelijk voor de muren van onder andere Paleis ‘t Loo, het Spoorwegmuseum en De Kunsthal. Kees Mylanus, directeur van KEIM: ‘De kracht van wat Kolk & Kusters heeft gedaan, is dat ze een lazuurlaag bovenop een kleurlaag hebben aangebracht. Door de mate van transparantie van de lazuurlaag vervolgens te variëren, werd het kleurenpalet van KEIM ineens verveelvoudigd.’

Verfexpert KEIM is niet uitsluitend verantwoordelijk voor interieurtoepassingen in Museum De Lakenhal, maar ook voor de behandeling van het natuursteen aan de buitenkant van het 17e-eeuwse gebouw. Mylanus: ‘Het pand van Museum De Lakenhal bestaat uit oud en nieuw en wekt interesse van zowel restauratiearchitecten als nieuwbouw-architecten. Dat is voor KEIM ook de waarde van het totale project; minerale verftechnieken worden zowel op het gerestaureerde als op het nieuwbouw gedeelte gebruikt. Wij vinden het buitengewoon om dat verhaal over te kunnen brengen, dankzij Museum De Lakenhal.’