Museum De Lakenhal is currently undergoing a programme of renovation and expansion and will reopen 20 June 2019. During this period of closure, collection highlights are travelling to a number of other museums, including the Rijksmuseum in Amsterdam, the Frans Hals Museum in Haarlem and the Hermitage in Amsterdam. This overview will tell you where you can now find your favourite works.
Museum De Lakenhal in the Rijksmuseum, Amsterdam
- Lucas van Leyden, Laatste Oordeel (ca. 1526-27)
- Engebrechtsz, Drieluik met de bewening van Christus (ca. 1508-10)
- Jan Lievens, Pilate washing his hands (ca. 1626)
- J.C. Breghtel, Bokaal van de winterkoningin (1641)
- Jan van Goyen, Zeil- en roeiboten in een riviermonding (1640)
- Floris Verster, Bloemen en bladeren (1888)
- Menso Kamerlingh Onnes, Jenny (1888)
- Paulus Constantijn La Fargue, Vergaderzaal (1774)
- Paulus Constantijn La Fargue, Vergaderzaal (1780)
- Jan Baptist Xavery, Reliëf met twee putti en een lam (1740)
- Rembrandt Harmensz. van Rijn, History Painting (1626)
- Joost Janz. Lanckaert, Het ontzet van Leiden (1587-1589)
Nightwatch of the sixteenth century
The 'Last Judgement', painted circa 1526-27 by Lucas van Leyden, is also known as the 'Nightwatch of the sixteenth century'. So this monumental triptych is now hanging in the Rijksmuseum in the Gallery of Honour, home to Rembrandt's original 'Nightwatch' (1642).
Drieluik met het Laatste Oordeel
Lucas van Leyden
Het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden geldt als meesterwerk van de noordelijke Renaissance. De natuurlijke weergave van het lichaam in complexe houdingen bereikte Lucas door studie van anatomie en perspectief met behulp van prenten naar werk van renaissanceschilders als Michelangelo, Rafaël, Dürer en Signorelli. Het onderwerp is ontleend aan de Openbaring van Johannes (20: 11-15), waarin hij als in een visioen de terugkeer van Christus op aarde beschrijft. Omringd door de apostelen, heiligen en engelen oordeelt Christus op de Laatste Dag wie naar de hemel gaat en wie naar de hel. De gelukzaligen worden links naar de hemel geleid, rechts sleuren gedrochten en duivels de verdoemden het hellevuur in. In afwijking van de traditie schilderde Lucas van Leyden het drieluik zonder opdrachtgevers. Lucas van Leyden maakte dit drieluik in opdracht van de kinderen van Claes Dircsz. van Swieten ter nagedachtenis aan hun vader, een Leidse houthandelaar, kerkmeester, schepen en in 1523 ook burgemeester van Leiden. Na voltooiing werd het in de Pieterskerk geplaatst. De patroonheiligen van Leiden, de apostelen Petrus en Paulus, schilderde Lucas op de buitenzijden van de luiken. Petrus en Paulus zitten vóór een indrukwekkend landschap dat om diepte te suggereren met verschillende kleuren en volgens een vast schema is opgebouwd. Bij het schilderen koos Lucas voor een hoog gezichtspunt, waardoor hij in dit fantasielandschap zoveel mogelijk elementen uit de zichtbare wereld kon samenbrengen. Zijn Antwerpse tijdgenoot Joachim Patinier maakte als eerste het landschap tot hoofdonderwerp en bracht de religieuze figuratie terug tot bescheiden proporties.
Read moreMedieval art
The 'Lamentation of Christ', the triptych painted in 1508-10 by Cornelis Engebrechtsz., is on display in the Rijksmuseum’s department of Medieval Art.
Drieluik met de bewening van Christus met stichters en heiligen, met op de buitenluiken de heiligen Apollonia, Gertrudis van Nijvel, Agatha en Agnes
Cornelis Engebrechtsz.
Museum De Lakenhal in the Hermitage, Amsterdam
The Hermitage in Amsterdam is currently displaying two pieces from Museum De Lakenhal’s collection:
- Jan van Goyen, Gezicht op Leiden uit het noordoosten (1650)
- Hendrik van der Burgh, De Groenmarkt met gezicht op de Stille Rijn in Leiden (1660)
Museum De Lakenhal in the Frans Hals Museum, Haarlem
Until spring 2019 the following work from the Museum De Lakenhal collection will be on display:
- Pieter Pietersz., Kruisiging van Christus (16e eeuw)
Museum De Lakenhal in the Katwijks Museum
Toorop in Katwijk
Jan Toorop (1858–1928) is one of the most important Dutch painters from the period 1880-1910. Initially he worked in the Impressionist style, eventually developing through Pointillism into a Symbolist painter. Toorop was also active as a portrait painter and a designer of ceramics, commercial posters and book covers. Dutch Art Nouveau is often associated with his work. From 1890 to 1892 and 1899 to 1904, Jan Toorop lived in Katwijk aan Zee. His daughter Charley Toorop, later a famous artist herself, was born here in 1891. Two trees will be on show in Katwijks Museum until spring 2019.
Two Trees
Jan Toorop was inspired by French artists, whose works were exhibited by the ‘Les Vingt’. In 1885 Toorop became the only Dutch member of this progressive Brussels-based artists’ collective.
Twee bomen
Jan Toorop
Jan Toorop werkte vanaf midden jaren ’80 veel in een gepointilleerde stijl. Hij werd hiertoe geïnspireerd door het werk van de Franse pointillisten wier werk geëxposeerd werd op tentoonstellingen van de progressieve Brusselse kunstenaars-vereniging Les Vingt. In 1885 viel Toorop als enige Nederlander de eer te beurt lid te worden van Les Vingt. Het was een erkenning van zijn status als internationaal gerespecteerde avant-garde kunstenaar. Toorop organiseerde ook een tentoonstelling van Les XX (Les Vingt) in Den Haag. Dit schilderij bevond zich in de collectie van H.P. Bremmer en zijn nazaten totdat het in 2011 werd gekocht door Museum De Lakenhal.
Read moreMuseum De Lakenhal in het Kröller-Müller Museum
The Kröller-Müller Museum shows two highlights of the collection of Museum De Lakenhal in the exhibition: Als kunst je lief is (For the love of art). The Kröller-Müller Museum and the Rembrandt Association are jointly organizing this exhibition. For this occasion they brought together more than 80 works from 40 museums, which were acquired with the support of the Rembrandt Association in the period 2008–2018.
- Rembrandt Harmensz. van Rijn, A pedlar selling spectacles (ca. 1624)
- Theo van Doesburg, Contra-Composition VII (1924)
REMBRANDT’S ‘A PEDLAR SELLING SPECTACLES'
Rembrandt painted this picture, one of four surviving panels depicting the five senses, at the age of 18. These panels are Rembrandt’s earliest known paintings.
Brillenverkoper (Marskramer die een bril verkoopt)
Rembrandt Harmensz. van Rijn
Dit tafereeltje met een brillenverkoper is een allegorie op het gezicht. Het behoort tot een serie van de vijf zintuigen die Rembrandt rond 1624 schilderde. Hij was toen ongeveer achttien jaar oud; het zijn Rembrandts vroegst bekende werken. Hoewel het werk nog vrij onbeholpen oogt, loopt het in aandacht voor clair-obscur en psychologie van de figuren vooruit op het latere werk waarmee Rembrandt beroemd zou worden. De kleding van de brillenverkoper is die van Oosterse marskramers, die indertijd hun waren op jaarmarkten aanboden.
Read moreMuseum De Lakenhal in the Stedelijk Museum Alkmaar
Stedelijk Museum Alkmaar is the city of Alkmaar’s memory bank and the starting point for anyone interested in discovering and experiencing the art and history of Alkmaar and its surrounding region. The museum showcases its high-quality collections of old and early-modern painting and applied art in a range of interactive displays - the 'Golden Age’, 'Victory!' and 'Portrait of Alkmaar' – which present and highlight the city’s illustrious history. There is also an innovative presentation of the museum’s fine collection of Bergen School painting. On display in Alkmaar, from Museum De Lakenhal’s collection, is Caesar van Everdingen’s monumental work Count William II of Holland granting the charter of 1255 to the Dyke Wardens of Rhineland.
DE OVERHANDIGING VAN DE OORKONDE VAN 1255 VAN GRAAF WILLEM II VAN HOLLAND AAN DE HEEMRADEN VAN RIJNLAND
Dit schilderij, gemaakt 400 jaar na het verlenen van het privilege, laat zien dat aan handgeschreven documenten belangrijke, eeuwenoude rechten werden ontleend.
De overhandiging van de oorkonde van 1255 van Graaf Willem II van Holland aan de Heemraden van Rijnland
Caesar van Everdingen
Dit schilderij, gemaakt 400 jaar na het verlenen van het privilege, laat zien dat aan handgeschreven documenten belangrijke, eeuwenoude rechten werden ontleend.
Read more