Home

Aard & nagelvaste collectie

door conservator Prosper de Jong

Juni 2014

Museum De Lakenhal werkt toe naar 2019. In dat jaar opent het compleet gerestaureerde en vernieuwde museumgebouw: nog altijd klassiek en monumentaal, maar met meer comfort voor publiek en de museumpraktijk. Kortom: een toekomstbestendig museum. Prosper de Jong, junior-conservator Kunstnijverheid vertelt over de zogenoemde ‘aard- en nagelvaste collectie’.

Museum De Lakenhal huist in een monumentaal pand: de oude ‘Laecken-Halle’ die werd geopend in 1642. In het pand zijn door de eeuwen heen veel aanpassingen gedaan, delen bijgebouwd en bouwelementen ingemetseld. Hoe ga je tijdens een restauratie om met al die tijdlagen? In het hele museum zijn elementen als trappen, plaquettes en gevelstenen onlosmakelijk verbonden geraakt met het museum. Het totaalpakket, inclusief de 'aard- en nagelvaste collectie' wordt vanaf najaar 2016 grondig en duurzaam gerestaureerd. Conservator kunstnijverheid Prosper de Jong brengt de verschillende tijdlagen, restauraties en bouwelementen nu in kaart, als aanvulling op een eerder onderzoek door bouwhistoricus Paula van der Heiden. Welke wijzigingen zijn in de loop van de geschiedenis doorgevoerd, waarom werd hiertoe besloten en wat kunnen we daarmee in het heden? In dit voorbereidende onderzoek komen regelmatig interessante zaken aan het licht. Stof tot nadenken voor de restauratiearchitecten Julian Harrap Architects (JHA).

Originele elementen

Prosper de Jong: Waar we eerder dachten dat later toegevoegde bouwelementen vrij willekeurig in het museum terecht zijn gekomen, blijkt nu dat dit vaak juist heel berekenend gebeurde. Zo zijn het trappenhuis en de daarbinnen gevatte Gravenramen precies op elkaar afgestemd, zo staat te lezen in notulen van de ‘Commissie van het Stedelijk Museum’ uit 1870. Hetzelfde geldt voor het beeldhouwwerk in het timpaan van de Papevleugel, de uitbreiding van 1921. Dit driehoekige reliëf kwam uit het gebouw op Haarlemmerstraat 73, werd vervolgens ondergebracht in het museum, zo getuigt een foto uit 1913, om vanaf 1921 te prijken aan de gevel van Museum De Lakenhal. Anders dan lukrake inmetselingen, werd het gebouw daadwerkelijk berekend op deze elementen. Daarmee vormen zij een waardevolle museumtijdlaag om rekening mee te houden tijdens de restauratie.

Foto uit 1913: het reliëf dat in 1922 geplaatst zou worden in het timpaan van de nieuwe Papevleugel bevond zich al in het museum.
Foto uit 1913: het reliëf dat in 1922 geplaatst zou worden in het timpaan van de nieuwe Papevleugel bevond zich al in het museum.
Papevleugel uit 1921 met het ingemetselde reliëf in het timpaan, rechts in beeld.
Papevleugel uit 1921 met het ingemetselde reliëf in het timpaan, rechts in beeld.

Staalmeesterskamer

In het hart van de oude Lakenhal, rondom de Grote Pers, bevinden zich de originele ruimtes waar het Leids laken werd gekeurd en verhandeld. In de Staalmeesterskamer bevindt zich een boogvormig portret van de Staalmeesters. Op een foto uit 1894 valt echter te zien dat hetzelfde portret ineens rechthoekig is! Het is bovendien uit de context van de Staalmeesterskamer tentoongesteld. Welke vorm is origineel? En naar welke zijde hoort het schilderij te wijzen? Op een foto uit 1934 is het portret namelijk naar de andere kant gericht.

Staalmeesterskamer anno nu. Het portret is naar binnen gericht.
Staalmeesterskamer anno nu. Het portret is naar binnen gericht.
Gezicht op de Staalmeesterskamer in 1934. Het portret is naar buiten gericht.
Gezicht op de Staalmeesterskamer in 1934. Het portret is naar buiten gericht.
Portret van de Staalmeesters in 1894 (achtergrond) in rechthoekige lijst
Portret van de Staalmeesters in 1894 (achtergrond) in rechthoekige lijst

Op naar 2019

In de opmars naar de heropening in 2019 zal nog veel onderzoek volgen. Het eindresultaat levert een eigentijds resultaat op, met oog voor de woelige geschiedenis van het bijzondere gebouw van Museum De Lakenhal.

Meer te weten komen over de oude ‘Laecken-Halle’? Lees meer over het gebouw en de historie.