Georges Adéagbo
Georges Adéagbo (1942, Cotonou, Benin) maakt locatie-gebonden installaties, waarin hij op associatieve wijze een relatie legt tussen zijn persoonlijke geschiedenis en de culturele en politieke geschiedenis en actualiteit van de plek waar hij op dat moment werkt. Ter voorbereiding op zijn werk voor Global Imaginations heeft hij zich tijdens een bezoek laten inspireren door Leiden, vooral door De Meelfabriek en de collectie van Museum De Lakenhal en in het bijzonder door Het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden.
De ruimtevullende installatie van Adéagbo in De Meelfabriek bestaat uit teksten, door hemzelf en door lokale Beninse ambachtslieden vervaardigde reproducties van werken uit de collectie van Museum De Lakenhal, en uit gekochte en gevonden objecten op rommelmarkten en in de straten van Leiden en Cotonou, waaronder boeken, schilderijen en textiel. Textiel is een terugkerend element in Adéagbo’s oeuvre en symboliseert het samengaan van het lokale en het mondiale, door de grote afstanden die het reist naar markten ver weg van de plek van productie. In Leiden krijgt het een extra betekenis. Textiel vervulde een sleutelrol in het industriële verleden van Leiden en reisde eeuwen geleden al naar het West-Afrikaanse Benin.
In Museum De Lakenhal was een aanvullende installatie te zien die Adéagbo maakte voor Global Imaginations.
Global Imaginations was de eerste tentoonstelling van Adéagbo in Nederland.
Georges Adéagbo woont en werkt in Cotonou, Benin en in Hamburg, Duitsland. Zijn installaties zijn mede samengesteld door Stephan Köhler.
biografie kunstpraktijk