Home

Presentatie Nieuwe Aanwinsten

17 april t/m 16 augustus 2015

De collectie van Museum De Lakenhal is in het voorjaar van 2015 verrijkt met diverse nieuwe aanwinsten. Niet alleen werd met dank aan de Vereniging Rembrandt een zeer zeldzame zestiende-eeuwse werkplaatstekening voor een Leidse gebrandschilderde ruit aangekocht, ook is een serie ontwerpen verworven die Harm Kamerlingh Onnes (1893-1985) maakte voor zijn reeds in de collectie aanwezige monumentale glas-in-loodraam van het Algemeen Handelsblad. Tot slot heeft het museum een tekening uit de Parijse periode van Geer van Velde (1898-1977) aan de collectie toegevoegd. Deze aanwinsten worden vanaf 17 april in het museum gepresenteerd. Daarbij wordt het schilderij 'Drie spelende kinderen in een vensternis' van de Leidse fijnschilder Hendrik Ringeling (1812-1874) getoond. Dit schilderij is recent door een particulier aangekocht als bijdrage aan de aanstaande herinrichting van Museum De Lakenhal.

Werkplaatstekening (va. 1520-30)

Leiden was in de zestiende eeuw een belangrijk centrum voor de glasschilderkunst. Werkplaatstekeningen van Leidse makelij uit dit tijdperk zijn echter bijzonder zeldzaam.
Voordat een schildering op het glas werd aangebracht, werden meerdere kopieën gemaakt. Deze zogenoemde werkplaatstekeningen dienden als voorbeeld voor de glasschilders bij het aanbrengen van de vaak zeer gedetailleerde voorstelling.

Harm Kamerlingh Onnes (1893-1985)

Eén van de blikvangers uit de collectie is het monumentale glas-in-loodraam (1927-28) van Harm Kamerlingh Onnes. Dit raam werd gemaakt voor het trappenhuis van het voormalige gebouw van het Algemeen Handelsblad aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam. Hoe ging de kunstenaar te werk? Dat is inzichtelijk geworden met de verwerving van verschillende voorbereidende ontwerpen op papier. Harm Kamerlingh Onnes knipte de figuren uit stevig materiaal en plakte ze vervolgens op papier, met een opvallend levendig en kleurrijk resultaat.

Geer van Velde (1898-1977)

De aankoop van de schildering 'Vrouw met hond' (ca. 1925-28) illustreert de Parijse jaren van Geer van Velde. In deze periode schilderde hij vaker naïeve, boerenscènes, waarin de invloed van de kunstenaar Marc Chagall een rol speelt. Ook dit werk houdt het midden tussen mysterie, sprookje en realiteit.

Hendrik Ringeling (1812-1874)

Op het eerste oog lijkt op het schilderij van Ringeling sprake van een natuurgetrouw en alledaags huiselijk tafereel. Behalve realistisch is het schilderij echter ook een ode aan de Leidse fijnschilders van de 17de eeuw. De fijne schildertrant, de voorstelling in de vensternis en het afgebeelde reliëf met spelende putti zijn direct ontleend aan het werk van de grootmeester van de Leidse fijnschilderkunst Gerrit Dou.