Home
persberichten

Persbericht 5 april 2022

Bijzondere vondst aanleiding voor tentoonstelling over designpionier Christa Ehrlich

Ontwerper Christa Ehrlich, van oorsprong Oostenrijks, heeft de geschiedenis van Nederlands design verrijkt. In 1927 verhuisde ze naar Nederland en ontwierp baanbrekend modern tafelzilver bij de Zilverfabriek Voorschoten. In de jaren daarna zette ze een geheel eigen oeuvre neer met Weense invloeden. De recente vondst van haar privé-archief is de aanleiding voor de tentoonstelling Christa Ehrlich – Pionier in design. Van 13 mei tot en met 28 augustus 2022 is de tentoonstelling over haar werk te zien in Museum De Lakenhal.

Experimenteel en veelzijdig

De van oorsprong Weense ontwerper Christa Ehrlich (1903-1995) maakte op jonge leeftijd naam in Wenen. Op haar 24e had ze al veel ervaring, kennis van trends en een internationaal netwerk, en maakte ze de overstap naar de Zilverfabriek Voorschoten (Van Kempen, Begeer & Vos). Hier experimenteerde zij met de mogelijkheden van zilver, een materiaal waar ze nog niet eerder mee had gewerkt. Ze creëerde minimalistische ontwerpen in de functionele vormentaal van de machine. Deze vormen een spannend contrast met het klassieke zilver dat in die tijd werd gemaakt, versierd met bijvoorbeeld putti of parelranden.

Christa Ehrlich was veelzijdig: in andere ontwerpen verwerkte ze juist weelderige decoratieve vormen en motieven. Hier is de invloed te zien van haar tijd bij de Wiener Werkstätte, een productiegemeenschap van beeldend kunstenaars in Wenen.

Naast zilveren objecten – van kroketschep tot koffiepot – zijn er modetekeningen, behang en keramiek van haar hand te bewonderen in deze tentoonstelling. Ook is er aandacht voor de twee werelden waarin ze werkte: het Weense creatieve klimaat en de Zilverfabriek Voorschoten.

Bijzondere vondst

Aanleiding voor deze tentoonstelling is de recente vondst van een deel van Ehrlichs persoonlijke archief door gastcurator Annemieke Houben. Deze ontwerpen, foto’s en documenten onthullen nieuwe informatie over Ehrlichs netwerk en werkwijze. Bovendien vond Houben in de nalatenschap van Carel Begeer, directeur-generaal van het bedrijf achter de zilverfabriek, objecten van de Wiener Werkstätte.

Mokkaservies, Christa Ehrlich, 1938
Mokkaservies, Christa Ehrlich, 1938 Collectie Zilvermuseum Schoonhoven

Het archief van Ehrlich en bijzondere bruiklenen van onder meer het Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven vormen in de tentoonstelling een belangrijke aanvulling op de collectie van Museum De Lakenhal. Hierin bevinden zich meerdere werken van de nabijgelegen Voorschotense Zilverfabriek, de plek waar Ehrlichs experimentele werk in productie werd genomen.

Theepot, Christa Ehrlich, 1931. Deel van driedelig theeservies, 1928-1941
Theepot, Christa Ehrlich, 1931. Deel van driedelig theeservies, 1928-1941 Collectie Zilvermuseum Schoonhoven

Vrouw in een mannenwereld

Ehrlichs levensverhaal geeft een prachtig zicht op de ontwikkelingen in ontwerp in de eerste helft van de vorige eeuw, vertelt Tanja Elstgeest, directeur van Museum De Lakenhal. ‘Daarmee is zij exemplarisch voor de pionierende en experimenterende geest die heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van wat wij nu de creatieve industrie noemen. Dit maakt Ehrlich, die er niet voor terugdeinsde in een overall op de ladders te klimmen, tot een inspirerend rolmodel – als ontwerper én als vrouw in een mannenwereld.’

NOOT VOOR PERS, NIET VOOR PUBLICATIE

Gastconservator Annemieke Houben is beschikbaar voor interviews. Rondom deze tentoonstelling organiseert Museum De Lakenhal verschillende (familie)activiteiten. Neem voor meer informatie contact op met Harriot Voncken, medewerker PR & Online Communicatie, via h.voncken@lakenhal.nl of 06-34 36 41 91.

Beeldmateriaal