Terry Haggerty
Londen (Verenigd Koninkrijk), 1970
Het werk van Terry Haggerty (1970) is tweedimensionaal, maar heeft desondanks een sterk ruimtelijk effect. Met zijn karakteristieke visuele taal van gebogen lijnen in monochrome kleurcombinaties weet hij de illusie van ruimte te wekken; de dikte van de lijnen varieert waardoor ze volume en diepte accentueren.
Haggerty is geïnteresseerd in het snijvlak tussen het platte vlak en dimensionale vormen, waar de lijnen samenkomen en worden bepaald door onderliggende structuren die aan de oppervlakte komen en scherp afbuigen om vervolgens uit het zicht te verdwijnen waardoor de muur minder plat lijkt. Door zo te spelen met het perspectief lijkt het beeld los te komen van de witte achtergrond en in beweging te komen. Haggerty combineert dit spel met illusie en realiteit tot een technisch perfectionistische performance waarin de hand van artiest nooit zichtbaar aan de oppervlakte komt van het abstract geschilderde beeld.
Voor het Lakenhal Openluchtmuseum creëert Haggerty een muurschildering 'die zodanig buigt en draait tot een dimensionele vorm dat ze uit de muur lijkt te komen en vacuüms creëert met behulp van lineaire structuren, die op en neer lopen over het oppervlak en alle aspecten van de ondersteuning activeren.’ Haggerty beschouwt De Stijl als 'een groot huis met veel kamers en deuren die uitkomen in een asymmetrische wereld waar de geometrie van de rechte lijn, het vierkant en de rechthoek wonen. De meeste kamers zijn gevuld met positieve en negatieve elementen die gearrangeerd zijn met niet-objectieve vormen en lijnen. Ik ga er graag af en toe op bezoek. Ik heb er veel goede herinneringen liggen. Hier wonen mijn familieleden. Je herkent jezelf in hen, maar toch wil je het anders doen.'
Terry Haggerty werd geboren in Londen, Engeland, en studeerde aan de Cheltenham School of Art, Gloucestershire (VK). Zijn werk is overal ter wereld geëxposeerd in galeries en musea, met solo-exposities in het Norton Museum of Art (West Palm Beach, Florida, USA), het Modern Art Museum of Fort Worth en het Hammer Museum (Los Angeles, USA). Hij heeft diverse prijzen gewonnen, waaronder de FOR-SITE Foundation Award (2009), de John Anson Kittredge Award (2003) en de NatWest Art Prize (1999). Hij heeft muurschilderingen in opdracht gemaakt voor het AT&T Stadium in Dallas, Munich Re in Londen, Roche Diagnostics in Indianapolis en voor particuliere collecties overal ter wereld. Terry Haggerty woont en werkt afwisselend in New York en Berlijn. In Nederland is zijn werk te zien geweest in Rotterdam en Amsterdam, waar hij in 2007 een grote muurschildering heeft gemaakt in W139. In 2009 heeft hij een locatie-specifieke muurschildering gemaakt voor het CCNOA (Center for Contemporary Non-Objective Art) in Brussel.